Conform OUG 195/2005 privind protecţia mediului şi a OUG nr. 243/2000 privind protecţia atmosferei prin strategia şi politica naţională în domeniul protecţiei atmosferei se urmăreşte prevenirea, eliminarea, limitarea deteriorării şi ameliorarea calităţii atmosferei, pentru a se evita manifestarea unor efecte negative asupra sănătăţii umane, a mediului şi a bunurilor materiale.
http://www.europeana.ro/dosare/mediu.htm
!!! Accentul se pune pe PREVENIREA ŞI REDUCEREA EFECTELOR POLUĂRII ŞI PE AMELIORAREA CALITĂŢII AERULUI.
În conformitate cu politicile europene şi internaţionale specidice, autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului elaborează, promovează şi actualizează:
- Strategia Naţională şi Planul Naţional de Acţiune în Domeniul Protecţiei Atmosferei,
- Programul naţional de reducere a emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot şi pulberi provenite din instalaţiile mari de ardere;
- Sistemul naţional de estimare a emisiilor de gaze cu efect de seră;
- Registrul naţional de estimare a emisiilor de gaze cu efect de seră, etc
Legea reglementează activităţile care afectează sau pot afecta calitatea atmosferei, direct sau indirect, desfăşurate de persoane fizice şi juridice şi strategia naţională în domeniu.
http://www.europeana.ro/stiri/Marii%20poluatori%20din%20UE8102004.htm
Respectarea regimului juridic de protecţie a atmosferei are la bază respectarea principiului de abordare integrată a protecţiei mediului.
În acest scop, legea stabileşte:
- strategia naţională privind protecţia atmosferei;
- evaluarea şi gestionarea integrată a calităţii aerului;
- prevenirea şi combaterea poluării atmosferei prin emisii provenite din surse fixe, mobile şi difuze;
- participarea publicului;
- monitorizarea calităţii aerului;
- atribuţiile şi răspunderile ce revin autorităţilor pentru protecţia mediului, celorlalte autorităţi ale administraţiei publice şi persoanelor fizice ori juridice.
Strategia naţională în domeniul protecţiei atmosferei urmăreşte dezvoltarea şi implementarea unui sistem integrat de gestionare a calităţii aerului, cu următoarele obiective:
- menţinerea calităţii aerului înconjurător în zonele şi aglomerările în care acestea se încadrează, în limitele prevăzute de normele în vigoare pentru indicatorii de calitate;
- îmbunătăţirea calităţii aerului înconjurător în zonele şi aglomerările în care acestea nu se încadrează, în limitele prevăzute de normele în vigoare pentru indicatorii de calitate;
- adoptarea măsurilor necesare în scopul limitării până la eliminare a efectelor negative asupra mediului, inclusiv în context transfrontalier;
- îndeplinirea obligaţiilor asumate prin acordurile şi tratatele internaţionale la care România este parte şi participarea la cooperarea internaţională în domeniu.
Strategia promovează conceptul de „dezvoltare durabilă” care trebuie avută în vedere pentru a limita impactul poluării aerului asupra calităţii vieţii şi în cele din urmă asupra sănătăţii oamenilor.
Strategia Naţională pentru Protecţia Atmosferei este structurată în două perioade de timp:
- 2004 – 2006 : perioada de preaderare a României la UE
- 2007 – 2013 : perioadă în care România este deja membră UE
Planul Naţional de Acţiune pentru Protecţia Atmosferei, ca parte a Strategiei Naţionale pentru Protecţia Atmosferei cuprinde metodele prin care se vor îndeplini obiectivele propuse în Strategie.
Pentru perioada 2004 – 2010 au fost stabilite 7 obiective:
- finalizarea transpunerii integrale a acquis-ului de mediu în toate domeniile rămase şi promovarea prevederilor legale pentru implementarea acestuia;
- întărirea capacităţii instituţiilor guvernamentale de mediu în scopul de a implementa eficient şi de a pune în aplicare noua legislaţie şi standardele cu privire la mediu;
- dezvoltarea şi implementarea unui sistem complet de monitorizare a mediului care să ajute la elaborarea unei politici eficiente de mediu şi care să corespundă cerinţelor de monitorizare şi raportare UE;
- Realizarea integrării politicii de mediu în alte politici sectoriale şi îmbunărăţirea coordonării între ministere;
- creşterea nivelului de informare a publicului şi implicarea acestuia în procesul de luare a deciziilor, precum şi implicarea tuturor părţilor interesate în faza de planificare a documentelor de implementare;
- Implementarea planurilor trebuie revizuită luând în considerare resursele disponibile şi întărirea capacităţii instituţionale, şi, mai departe, să fie elaborate mecanismele de monitorizare eficientă a implementării;
- protecţia mediului, conservarea şi utilizarea durabilă a resurselor naturale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu